Øystein Gulseth

Tollsjokk skaper kaos – selskapene ringer ned EY for hjelp

Den usikre situasjonen i det globale handelsmarkedet har skapt usikkerhet og panikk. På under en uke har USA rukket å lansere skyhøye tollsatser for hele verden, og deretter snudd på flisen og gitt 90 dagers utsettelse til alle bortsett fra Kina.

Alt dette med umiddelbar virkning. Tilbake står både norske og internasjonale selskaper igjen som spørsmålstegn. Hva nå?

I kaoset opplever EY stor pågang til sitt skatteteam, både fra nye og nåværende kunder, fra hele landet.

– I EY Norge har vi et team bestående av åtte spesialister på global handel, som er en del av et globalt nettverk med flere hundre kolleger på området, så vi er godt rustet for de mange henvendelsene vi får. Reglene ser ut til å endre seg omtrent dag til dag, så her gjelder det å følge med, sier Øystein Arff Gulseth, partner og leder for global handel i EY Norge.

– Vi skal ha en rekke seminarer i tiden som kommer, for å kunne dele vår innsikt. Disse opplever vi stor pågang på om dagen, legger han til.

Gulseth, som har erfaring fra Tolldirektoratet og Finansdepartementet, understreker at tolljus er et område som det nå må børstes støv av.

– Dette er tekniske aspekter som nå er mer relevante enn noen gang. Det er viktig for alle typer virksomheter å forstå hva som gjør en vare norsk, hvilke komponenter den består av, og hvordan tollreglene påvirker kostnadene deres, sier han.

Gulseth fremhever tre sentrale faktorer for å få korrekt tollregning: Opprinnelse, klassifisering og verdi av varen.

– Disse elementene er avgjørende for korrekt tollregning, og gjelder for både store konsern og lokale bedrifter, sier Gulseth, og understreker:

– I en tid der toll på alle varer kan bli en realitet, er det spesielt opprinnelseselementet som er viktig. Hva gjør en torsk norsk, spør han.

– Det er viktig å forstå reglene for å kunne tilpasse seg, men man skal være forsiktig med å bli for kreativ. Amerikanske myndigheter vil trolig stå med lupe i tiden fremover for å finne de som forsøker å omgå reglene. Nøkkelen ligger i å finne muligheter innenfor lovverket, sier han.

Nils-Kristian Bø er leder for strategi og transaksjoner i EY Norge. Han mener det er viktig at selskapene nå har is i magen og analyserer situasjonen godt.

– Ingen vet sikkert om dette er et forhandlingsutspill fra Donald Trump eller om tollsatsene er kommet for å bli. Uansett utfall har nok tilliten til USA blitt svekket og mange vil gjøre store endringer. For å forstå implikasjonen av disse endringene må selskapene gjennomføre scenarioanalyser. Dette er noe vi hjelper med, sier han.

EY oppfordrer alle norske bedrifter, uansett størrelse, til å ta kontakt for å diskutere betydningen av tollsatsene for deres virksomhet. EY vil også arrangere et frokostseminar den 30. april, hvor blant annet Gulseth vil belyse den globale handelsuroen og eventuelle avbøtende tiltak.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *