Tekst og foto: Lalla Coulibaly
På Haugerud ungdomsskole i Oslo har læreren Teresa Cissé skapt et helt unikt valgfag som utforsker temaene hår, identitet og kultur.
Inspirert av både hennes egne erfaringer og observasjoner i klasserommet, er faget “Hår, identitet, historie og kulturarv” blitt en arena der ungdom kan utforske sine røtter, reflektere over kultur og utvikle selvtillit.
-Jeg synes det er dritkult å kunne undervise i noe som er så personlig og meningsfylt, sier Teresa.
Faget ble til som et resultat av en salong på skolen, der Teresa og elevene i fjor begynte å utforske hår som et tema.
-Vi hadde jo tilgang til en salong, så noen av elevene, særlig guttene, fikk lære barberingsteknikker. Men snart begynte også mange å vise interesse for å lære om ulike hårtyper og -tradisjoner.
Dette ble starten på en tankeprosess rundt hvordan hår kan være et kraftig verktøy for identitetsbygging og forståelse.
Teresa la merke til at noen av hennes elever opplevde rasistiske kommentarer relatert til hår og utseende, og hun ønsket å gjøre noe mer enn å bare adressere språkbruk.
-Jeg følte at det måtte være en dypere forståelse blant elevene om hva slike kommentarer egentlig betyr og hvordan de påvirker dem som utsettes for dem, sier hun. -Det er vanskelig å stanse all dårlig språkbruk, men vi kan ruste elever til å føle seg tryggere på egen identitet.
Ett år senere, fra idé til eget fag
Teresa tok ideen videre til skolens ledelse, og med støtte og åpenhet fikk hun muligheten til å etablere et valgfag rundt temaene identitet og kultur, med hår som et konkret og visuelt utgangspunkt.
-Jeg har vært så positivt overrasket over støtten jeg har fått fra kollegaer og ledelsen, sier hun. -Det er ingen som har satt foten ned, snarere tvert imot. Dette har blitt et kollektivt prosjekt for hele skolen.
Elevene har vist stort engasjement og interesse for faget.
-De har virkelig gått inn i det med åpenhet og refleksjon. De har sett på dokumentarer, diskutert egne erfaringer og skrevet refleksjonsoppgaver om hvordan hår kan representere noe dypere enn bare utseende. Mange av dem har allerede utviklet en større forståelse for egen og andres kultur, sier Teresa stolt.
Fagets innhold og oppbygging
Teresa beskriver at de første ukene fokuserte på refleksjon og teoretisk arbeid. Elevene har diskutert spørsmål som: “Hva betyr kultur for deg?”, “Hva gjør deg til deg?” og “Hvordan påvirker tradisjoner din oppfattelse av deg selv?”. De har også besøkt et museum som dekker afrikansk diaspora, og sett på hvordan kulturelle uttrykk kan variere mellom grupper, samtidig som de binder mennesker sammen.
-Elevene har vært utrolig engasjerte i disse refleksjonene, sier hun. -Det gir dem rom til å finne ut mer om seg selv samtidig som de lærer om andre.
Nå går de over til en mer praktisk del av faget, der elevene skal velge en hårstil og lære om dens historie og kulturelle bakgrunn.
-De skal fordype seg i en stil, kanskje fletter eller cornrows, og finne ut hvordan stilen oppsto og hva den representerer kulturelt. Til slutt skal de prøve seg frem i salongen og presentere prosjektet sitt for resten av klassen, forklarer Teresa.
Ekstern støtte og samarbeid med lokalsamfunnet
Teresa har også fått økonomisk støtte fra både skolen og organisasjonen Black History Month Norway, noe som har vært helt nødvendig for å kunne gi elevene materialene de trenger.
.Skolen har vært utrolig støttende, selv om det ikke er store midler tilgjengelig, sier Teresa. -Men også Black History Month Norway har bidratt. Jeg visste faktisk ikke at de ga støtte til slike prosjekter før jeg fikk tips om det.
Støtten har gått til alt fra hårprodukter til nødvendig utstyr, som klyper, kammer og hårgelé. Lokale ildsjeler som salongen Oslo Stylistene og nettsiden Krølltopp.no har også bidratt med kurs og foredrag til elevene.
-De får prøve forskjellige teknikker, noe som gir dem frihet til å uttrykke seg selv kreativt, sier hun. -For meg er det viktig at de kan utforske faget på en måte som gir dem mestringsfølelse.
En fremtid med nye aktiviteter og læring
Med så positive tilbakemeldinger og et så høyt engasjement blant elevene, håper Teresa at faget kan bli et fast innslag i skolens tilbud.
-Jeg ser for meg at dette kan bli et tema hvert år, kanskje med ulike vinklinger. Elevene får sjansen til å bygge selvtillit, finne stolthet i sitt eget hår og se at det er en stor verdi i å kjenne til sin egen kultur, sier hun.
Teresa drømmer om å ta prosjektet videre, kanskje med flere gjesteforelesere eller utflukter til steder som kan gi elevene dypere innsikt. Hun håper også å inspirere andre skoler til å integrere kulturell forståelse i hverdagsundervisningen, særlig med fokus på den mangfoldige historien som ofte går under radaren.
-For eksempel ser vi mye om Black History Month i USA, men her i Norge er det fortsatt relativt ukjent. Det hadde vært flott om flere skoler fikk øynene opp for verdien av å inkludere denne typen emner, sier hun.
For Teresa handler dette faget om mer enn bare hår: det er en måte å utruste ungdommen med selvtillit, stolthet og forståelse for både sin egen og andres kultur.
-Jeg har sett hvor viktig dette kan være for dem, avslutter hun. -Det handler om å bygge en selvtillit som varer, og som kan hjelpe dem i møte med verden.